Yhdysvaltojen paineastioiden tutkimusneuvoston (PVRC) tutkimuksen mukaan laippavuotoja aiheuttivat yleisimmin:
- Väärät asennuskäytännöt (26%)
- Laipan vaurio (25%)
- Tiivisteen viallisuus (22%)
- Riittämätön kiristys (15%)
- Laipan väärä linjaus (12%)
Alla on listattu mistä eri syistä vuodot voivat esimerkiksi johtua.
Kiinnitysosista johtuvat viat
Yleisimmät syyt sille, kun kiinnitysosat eivät ole riittävän tiukalla ovat:
- Väärä asennus
- Vika kiinnitysosissa (esimerkiksi kulunut, ruosteessa)
- Itsestään löystyminen (esimerkiksi lämpötilanvaihtelut, paineen vaihtelut)
- Väsyminen/ jännitysten laukeaminen ajan myötä
Toisaalta, kun kiinnitysosat ovat liian tiukalle kiristetty, liitos voi epäonnistua, koska liiallinen kuormitus voi:
- Murskata tiivisteen
- Edistää jännityskorroosiota, joka aiheuttaa halkeamia
- Lisätä kiinnitysosien väsymistä
- Vaarnat eivät ole suunnittelun mukaisia
- Vaarnat on ylikiristetty asennuksen aikana
- Korroosio on päässyt vaikuttamaan vaarnaan
- Ylikiristyksen aiheuttama jännityskorroosio, josta aiheutuu halkeamia
- Vaarnojen väsyminen
Tiivisteestä johtuvat viat
Tämä voi johtua useista tapauksista, kuten:
- Väärän tiivisteen valinta käyttöolosuhteisiin
- Väärän tiivisteen paksuuden valinta, erityisesti pehmeillä tiivisteille
- Operointi normaalien käyttöolosuhteiden ulkopuolella tai putkistosta aiheutuvat taivutusmomentit
- Tiiviste, joka on vaurioitunut varastoinnissa, käsittelyssä tai asennuksessa
- Tiiviste murskautuu liiallisella kiristyksellä kokoonpanon aikana
- Normaali tiivisteen ikääntyminen
- Tiivistettä on käytetty uudestaan, vaikka tämä olisi kiellettyä
- Liitos kiristetään uudelleen korotetun lämpötilan jälkeen (jos tätä ei ole ohjeistettu tehtäväksi)
Melko epätavallista, mutta se voi johtua seuraavista:
- Laippapinnat ovat vaurioituneet
- Laippa on vääntynyt
- Laippapinnat eivät ole yhdensuuntaisia
- Korroosio laipoissa
- Laipat eivät ole puhtaat asennuksessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti